Butikkene går så det suser: – Folk har virkelig fått øynene opp for oss!

Nå avslører butikkdriverne på Resirkula hvilke varer det går mest av, og hva de sier til nølerne som ennå ikke har hivd seg på bruktbølgen.

De er ikke så lett å samle disse travle driverne av regionens grønneste butikker. Hvis de ikke betjener kunder, ser vi de ofte haste mellom ombruksmottaket på gjenvinningsstasjonen, vaskerom, verksteder eller sitt eget lager bak butikkene. De går aldri tomhendte og er alltid i driv med et stort smil.  

Resport og fritid, Re:elektro, Grønne saker, Melkespannet og Krippis Kids er konspetbutikkene på Norges første ombrukskjøpesenter, Resirkula, rett utenfor Hamar. Her selger de gjenbruksvarer folk har levert til Sirkulas  gjenvinningsstasjoner. De reparerer, redesigner, setter i stand og selger varene videre, til glede for tusenvis av bruktentusiaster. Og er det noe de vet, så er det at livet som bruktbutikkdriver er hektisk!  

Det måtte fristelser som kaffe og hyggelig slabberas venner imellom på kjøpesenterets kafé, Bite’ti, før vi omsider fikk samlet gjengen til en sommerprat: Jeanette fra interiørbutikken Melkespannet, Therese fra interiørbutikken Grønne saker, Tom Richard fra sportsbutikken Resport og fritid, Rune fra elektronikkbutikken Re:elektro og ny-tilskuddet Sofia fra leke- og barneutstyrsbutikken Kirppis kids, som åpnet i april.  

Og latteren sitter løst allerede før vi skyter inn første spørsmål.

Fra venstre: Tom Richard fra Resport og fritid, Jeanette fra Melkespannet, Hege fra Bite'ti, Therese fra Grønne saker, Sofia fra Kirppis Kids og Rune fra Re:elektro
Hele gjengen: Driverne av butikkene på Resirkula, samt leder for senterets populære kafé, Bite'ti, gleder seg over at stadig flere oppdager dem. Fra venstre: Tom Richard fra Resport og fritid, Jeanette fra Melkespannet, Hege fra Bite'ti, Therese fra Grønne saker, Sofia fra Kirppis kids og Rune fra Re:elektro. Foto: Jenny Magnusson

 

Så, skal det blir godt med ferie, snart?
– Ja! kommer det kort og kontant fra Jeanette, mens Rune, Sofia, Tom Richard og Therese ler samstemte og nikker bekreftende.

Det betyr kanskje at det er travelt om dagen?
Therese: Det er alltid travelt. Våren er en spennende sesong, med mye som skjer, masse kunder og høyt trøkk.

Tom Richard: Ja, det er nok å gjøre! Vi på «Resport» er inne i tida der mange sykler skal ut til nye kunder, og da må vi stå på for å holde tritt. Men det jo bare superpositivt, og viser at folk bruker oss og trenger oss. 

Rune: Ja, og vi har allerede begynte å se feriekundene som kommer innom på vei til hytta eller som er på bilferie. Og det jo hyggelig. 

Resirkula opplever økende omsetning! Hva tror dere er grunnen til det?
– Det er nok en kombinasjon av at flere ønsker å kjøpe brukt, samtidig som den økonomiske situasjonen kanskje har tvunget det litt frem, sier Tom Richard.  

Jeanette: Også tror jeg at flere oppdager oss, for vi ser stadig flere nye fjes innom butikkene, og hvis dette er nye bruktkunder, som ikke har handlet brukt før, er jo det fantastisk!

Rune: Samtidig, hos oss vet kunden at produktet de kjøper er i orden og kvalitetssikret av fagfolk. Samme garantien er ikke alltid å finne på loppis eller i en gjenbrukshall, og kan kanskje være en del av forklaringen på hvorfor det går så bra med oss.

Therese: Og i tillegg har brukthandel blitt mer stuerent, tilgjengelig og ikke minst trendy.

 Så dere tror det er en økende trend generelt?
Therese: Vi viser jo verdien av gamle skatter, og jeg tror at våre butikker kan gjøre det lettere for de som sitter litt på gjerde med tanke på å handle brukt. Det at vi viser frem produktene som vi gjør, at det rent, at det er ordentlig, og at vi følger trender, håper vi at kan overbevise enda flere om at dette er bra for kunden, og eneste vei videre.  


Populært vareutvalg: Sofia merker seg stadig flere unge familier innom Kirppis kids på jakt etter barnevarer. Foto:Jenny Magnusson 

 

Og hva trender i butikkene deres akkurat nå? Hva er deres mest populære vare?
Jeanette: Det går veldig mye forskjellig, men når det gjelder min butikk, Melkespannet, kan jeg trekke frem kjøkkenutstyr, som serviser, glass, bestikk og lignende.

Therese: Vi selger litt av alt, og har ikke nødvendigvis en vare som skiller seg ut. Det kommer an på sesongen. Nå selger vi mye hagemøbler, som forsvinner nesten med en gang det blir satt ut.

Tom Richard: For vår del er det sykler det går desidert mest av for tiden, i tillegg til sykkelservice. Og det som er så gøy er at vi stadig møter nye kunder som aldri har vært her før. Ellers i året har vi et spesielt stort trøkk på verksted og service, på både ski, sykkel og alpint, da våre kunder nyter godt av kort ventetid – foreløpig hvertfall.

Rune: Gressklippere, kantklippere og motorsager, i motor og verktøy-avdelingen er veldig populært hos Re:elektro akkurat nå. Ellers i året er det kanskje stereo det går mest av. Også har jo kassettspillere blitt veldig «in» igjen.

Sofia: Hos Kirppis kids er det babyleker og barneutstyr, og da kanskje barnevogner spesielt som det går mye av. Vi har jevnlig besøk av nye barnefamilier på jakt etter varer til barna sine. 

Les også: Slik tjener Konrad (12) penger mens han er på ferie

 Det møter jo mange fristelser... Hvor ofte skjer det at dere kjøper ombruksvarer fra egen butikk?
– Nei, jeg vet ikke… 90 prosent av alt jeg har hjemme kommer nok fra Resirkula, sier Jeanette, mens de andre humrer og ler.

Jeanette hos Melkespannet kalkmaling og redesign
Landlig stil: Jeanette fra Melkespannet drar deg tilbake til bestemors hus med både bonderomantisk -og retro interiør til både stue og kjøkken.

Therese: Jeg også har kledd huset mitt med mye varer herifra, men samtidig er jeg ikke så glad i å ha for mange ting, så senest i dag leverte jeg inn en kasse med diverse interiør til ombruk her i kretsløpsparken.

Tom Richard: Jeg har ikke så lang fartstid her ennå, også er jeg jo ganske godt dekt opp på sportsutstyr fra før, men jeg har jo noen barn som vokser, som stadig har behov for nytt utstyr. Trenger vi noe kommer det jo herifra.

Sofia: Brukte gaver er jo også i vinden, så jeg har kjøpt mange gaver til barn og familier i butikken vår.

 Men hvorfor skal folk komme til dere og handle brukt?
Her kjøper du kvalitet, svarer Rune.

Jeanette: Ja, og hvorfor skal de ikke gjøre det, tenker jeg. Det er jo bare fordeler med å handle brukt, både prismessig og kvalitetsmessig. De gamle møblene er jo lagd for å vare i hundrevis av år.

Therese: Og når det kommer til interiør, så er det av min oppfatning mye hyggeligere å ha et personlig, inspirerende hjem enn å ha det likt som alle andre. Og det er nettopp dèt du får ved å handle her - de sjarmerende, vakre tingene som gjør at hjemmet blir unikt.

Tom Richard: Og en brukt sykkel som er reparert er jo like bra som en ny sykkel.

Sofia: Og leker er det mer en nok av i omløp fra før!

Daglig leder Tage hos Resport og fritid har alltid sykler å reparere
Trøkk: Daglig leder og sykkelreparatør, Tage, hos Resport og fritid opplever stort trøkk på sykkelservice om dagen, hvor kundene foreløpig nyter godt av kort ventetid. 

 Men hva sier dere til folk dere møter som aldri handler brukt?
– At de må ta turen hit. Så fort beina er innenfor døra på Resirkula er de alle fleste overbevist, sier Jeanette.

Therese: Det er klart av det finnes de som har litt fordommer, som tenker at alt brukt er møkkete, shabby og skrot, men det finner du ikke her.

Ja, for her lukter det jo ikke brukt, slik som det ofte gjør hos andre brukthandlere. Her lukter det rent.
– Det går mye grønnsåpe, sier Rune.

– Ja, så kom til oss, kjøp deg en kopp kaffe eller en matbit i kafeen vår og gå innom butikkene og opplev alle de flotte varene våre. Det tror jeg gjør susen, sier Therese.

Vi kommer ikke unna det. Noen synes at butikkene på Resirkula har for høye priser. Hvilke tanker gjør dere om det?
Rune: Igjen er vi tilbake til det med kvalitet. Alt er gått igjennom, og det er lagt ned mange arbeidstimer før varen går ut i butikk. For vår del vil for eksempel en gressklipper ute for salg ha fått full service, med flere timer innom demontering, rensing, oljeskift og sliping, kanskje bytting av kniver, alt gjennomført av våre fagfolk. Det krever deler og, ikke minst, mange arbeidstimer. Forsterkere, kasettspillere og båndspillere får tilsvarende gjennomgang.  

Rune fra Re:elektro
Mye kan fikses: Hos Rune og butikken Re:elektro kan du få utført service på de fleste elektroniske produkter.

Therese: Ja, det ligger mye tid og arbeid bak det kunden finner i butikkene våre, med rengjøring, reparasjon, sortering og bæring, Det er jo et helt maskineri bak, som forsøker å leve av dette. I tillegg betaler vi jo fortsatt moms på alle gjenbruksvarer som selges, og da må ting koste litt, for at regnestykket skal gå opp og for at butikken skal klare å bestå.

Jeanette: Dessuten bør vi som forbrukere bli med opptatt av verdien av ting. Mye av det vi selger får du jo ikke tak i lenger. Gamle serviser er ikke i produksjon lenger, så hvis du vil supplere, er det ikke nødvendigvis dyrt å kjøpe den ene bollen, sammenlignet med hva den hadde kostet ny.   

Therese: Ja, brukte varer er jo mye rimeligre. Skal du kjøpe et krystall vinglass, så koster det fryktelig mye i vanlig butikk, og da synes vi det blir rart å klage på 60 kr på et brukt krystallvinglass som er like fint.

Sofia: Og verdien av nostalgi må vi heller ikke glemme.

Therese: Også tenker jeg at det er viktig at det er økonomi i gjenbruk. Vi kan ikke fortsette med bruk og kast, så derfor bør gjenbruk faktisk koste litt. Gjenbruk bør gi grunnlag for arbeidsplasser og varene bør være i sirkulasjon. Skal det være billigst mulig så setter man heller ikke pris på det. Det samler seg opp og havner i søpla – igjen. Vi må ha lavere forbruk.

 Dere er jo framtida, og et strålende eksempel på sirkulær økonomi i praksis! Stopper dere noen gang opp å tenker over hvor viktig arbeidsplass dere har?

Absolutt, det er kjempespennende å få mulighet til å være med på dette, sier Therese mens de andre nikker samstemte.  

Jeanette: Det er en meningsfull og interessant jobb vi har, og det er noe jeg ofte tenker over. I tillegg er det god stemning her oppe, og da er det innafor å ha det travelt og hektisk iblant, når en kan få være så heldige å ha en såpass givende jobb.


Vil redde mer: Therese, driver av Grønne saker, håper at butikken hennes kan bidra til å redde enda flere skatter fra å bli avfall. 

 

Hvor er dere om 10 år?
Jeanette: Da håper jeg vi er dobbelt så store. Og at vi er førstevalget for folk, når de trenger noe nytt til hjemmet sitt.

Therese: Og at vi har et enda større lager slik at vi får tatt imot og reddet enda flere varer til ombruk, fra å bli avfall. Og at vi har enda mer ressurser til å sette i stand varer og reparere.

 Dette skal jo tross alt være en sommerprat, så avslutningsvis: hva skal dere gjøre i ferien?
Therese: Du finner meg ute, i skauen eller på fjellet, eller hjemme i hagen med hageprosjekter.

Jeanette: Ja, det blir nok noen hjemme-prosjekter her også, tror jeg….

 Så dere fortsetter å jobbe hjemme, altså? Male, pusse litt møbler og slik?

Jeanette: Haha! Ja, det blir jo fort til det.

Enn hva med dere, Rune, Sofia og Tom Richard? Skal dere reparere i sommer?
–  Her blir det ferie, sier alle tre nærmest i kor. 

Rune: Må jo ta seg en pause en gang i blant også, men butikkene er åpne og reparatørene holder hjulene i gang. 

 

Les også:
Har reddet 600 tonn: –Vi skal redde enda mer!